Skip to main content
OneTouch

Stravování a diabetes

Pochopení, jak potraviny ovlivňují hladinu cukru v krvi1

Potraviny mají přímý vliv na hladinu glukózy v krvi. Některé potraviny zvyšují hladinu glukózy v krvi více než jiné. Důležitou součástí zvládání cukrovky je znalost toho, co a kolik můžete jíst, a dodržování plánu stravování, který je vhodný pro váš životní styl a současně vám pomůže kontrolovat hladinu glukózy v krvi. Tři hlavní živiny obsažené v potravinách jsou sacharidy (uhlohydráty), proteiny a tuky.

Sacharidy (uhlohydráty)

Sacharidy jsou škroby, cukr a vláknina v potravinách, jako jsou obilniny, ovoce, zelenina, mléčné výrobky a sladkosti. Zvyšují hladinu glukózy v krvi rychleji a výše, než jiné živiny obsažené v potravinách: proteiny a tuky. Informace o jídlech, která obsahují sacharidy, spolu s množstvím sacharidů v daném jídle jsou důležité pro kontrolu hladiny glukózy v krvi. Volba sacharidů ze zdravých zdrojů, jako je zelenina, ovoce a celozrnné potraviny (vysoký obsah vlákniny) je lepší než volba sacharidů ze zdrojů s přidanými cukry, tuky a solí.

Proteiny

Proteiny jsou potřebnou součástí vyvážené stravy a mohou vám pomoci zabránit pocitu hladu. Nezvyšují hladinu glukózy v krvi jako sacharidy. Regulujte však velikost porcí s proteiny, abyste nepřibrali. U osob s diabetem typu 2 zvyšují proteiny rychlost účinku inzulinu. Léčba stavu s nízkou hladinou cukru v krvi proteinovými koktejly nebo směsmi není vhodná. Preferovaným způsobem léčby nízké hladiny krevního cukru je konzumace 15 gramů rychle působících sacharidů, které obsahují glukózu, jako je džus, jiné nápoje slazené cukrem, glukózový gel nebo tablety.

Tuky

Tuky jsou nezbytnou součástí vyvážené stravy, hlavně zdravé tuky jako olivový olej a tučné ryby. Tuky nezvyšují hladinu glukózy v krvi, ale mají hodně kalorií a mohou způsobit nárůst hmotnosti.

Snažte se vyvážit své pokrmy všemi třemi živinami.

Zdravé stravování

Váš poradce na stravování nebo školitel pro diabetes vám pomohou při tvorbě plánu stravování, který je pro vás vhodný a odpovídá vašemu životnímu stylu.

Níže naleznete několik pokynů pro zdravé stravování:

Zdravé stravování u diabetu je zdravé stravování pro celou rodinu.

  • Každý den si dopřejte pravidelná jídla včetně snídaně. Tímto způsobem se připravíte na celý den s dobrou kontrolou hladiny glukózy v krvi. Váš lékař vám může pomoci naučit se zdravě stravovat a volit správné velikosti porcí.
  • Konzumujte v každém jídle řadu potravin bohatých na živiny, včetně zdravých tuků, libového masa nebo proteinů, celozrnných potravin a nízkotučných mléčných výrobků v odpovídajících velikostech porcí.
  • Volte co nejčastěji potraviny s vysokým obsahem vlákniny, jako je ovoce, zelenina a celozrnné potraviny (otrubové cereálie, celozrnné těstoviny, hnědá rýže).
  • Vyzkoušejte alternativy k masu, jako je čočka, fazole nebo tofu.
  • Volte nápoje bez kalorií, jako je neslazený čaj, káva nebo voda.
  • Volte náhražky cukru.
  • Volte možnosti s nižším obsahem soli.

Určení velikosti porce: Je to ve vašich rukou

Váš výběr jídla a množství potravy závisí na vaší hladině glukózy v krvi. Pokud sníte více, než potřebujete, hladina glukózy v krvi naroste. Léčbě diabetu napomůže sledování druhu i množství jídla. Dobrý smysl pro velikost porce je velice důležitý. Naštěstí již máte nástroje – své ruce.

Kanadská diabetologická asociace 3 navrhuje používat tuto velikost porce jako pomůcku:

one_touch_obrazek_800x600_a_02_final.jpg

velikost porce
Share Image: 
0
Asset Name: 
one_touch_obrazek_800x600_a_02_final.jpg
Production Year: 
2017
Format: 
image/jpeg
Size: 
135240

Zdravé nakupování

Před nákupem:

  • Naplánujte si svá jídla na určitou dobu (např. několik dnů až týden), aby zahrnovala různé druhy zeleniny, libové maso a ovoce.
  • Vytvořte si seznam potravin podle svého plánu stravování.

V obchodě s potravinami:

  • Přineste si seznam, dodržujte jej.
  • Nikdy nenakupujte hladoví. Dochází pak k impulzivnímu výběru nezdravých jídel.
  • Nakupujte ve vnějších, okrajových zónách obchodu představujících části s neupravenými produkty; tam se nachází „skutečná jídla“, nekonzervovaná.
  • Vyhýbejte se sladkým perlivým nápojům, sladkostem a brambůrkám.
  • Kontrolujte etikety potravin a ujistěte se, že jsou skutečně zdravé.

 

1 American Diabetes Association. (ADA) Standards of Medical Care in Diabetes–2018. Diabetes Care 2018; 41, Suppl. 1. Online verze kontrolována 6. května 2018 @ http://care.diabetesjournals.org/content/diacare/suppl/2017/12/08/41.Supplement_1.DC1/DC_41_S1_Combined.pdf

3 Canadian Diabetes Association (CDA) Portion Guide: Your hands can be very useful in estimation portions. Kontrolováno online 25. května 2018 @ https://www.diabetes.ca/diabetes-and-you/healthy-living-resources/diet-nutrition/portion-guide

CO/LFS/0416/0039(1)a